Malaysia Adalah Greece Yang Seterusnya?

06 September 2013

the next greece?

Ramai menteri sekarang berkata pasal defisit, then defisit dan defisit. potong sana kata nak kurang defisit. bla bla bla bla...
Cuma nak habaq, defisit ni maksudnya 'kurang', 'negatif' dan yang seumpamanya.

Budget 2012 negara tahun lepas juga adalah perbelanjaan 'budget defisit'

Yupp.. negara kita menuju dan merudum dalam kancah kebangkrapan... adakah greece tujuan kita? dimana hutang negara kita pada tiap saat bertambah lebih RM500.

Oleh itu, bersedialah dengan musim2 kemarau yang mungkin akan hadir dalam masa 5 tahun mendatang. harga keperluan naik, kereta naik, makanan naik, rumah naik, kos sewa naik, elektrik naik, air naik.

Taraf kehidupan yang meniingkat bukanlah menjadi masalah yang besar bagi kebanyakan orang kerana saling bergantungan sesama kita. tetapi kesan yang lebih besar seperti peningkatan kadar jenayah berat yang semakin membimbangkan dan mencapai tahap barah. diberikan disini contoh negara maju seperti europe yang canggih dan gah tetapi dipenuhi dengan penyeluk saku dan kaki rembat. jika anda pernah kesana, pantang lepa sikit barang anda, zasss- kena cantas hilang dari pandangan.

Bukan nak bagi kawan2 jadi kaget, cuak atau terkejut. tapi jika corak ekonomi malaysia yang dulunya hanya rm1 = sollar sing 1, kini rm3.5 sama dgn 1dollar sing... fikir lah...

Mungkin akan ada keturunan yang mendatang memilih untuk menetap bawah jambatan, pondok telefon dan juga laluan pembentung. seperti mana bandar besar seperti hongkong dan uerope. akibat dari tidak mampu menampung kos kehidupan disebabkan marginal pendapatan dan perbelanjaan bagai menggapai ke langit.


Khadijah Firdaus
Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete