Beza Melayu dan Cina Jika Berniaga

17 June 2013

kumpulan rasis melayu

Orang Melayu berniaga sementara waktu untuk tunggu dapat kerja tetap. Kalau dapat kerja kerajaan seboleh bolehnya nak heboh satu dunia.

Kemudian redha dan syukur untuk terus berada dalam kepompong jadi kuli dan hidup dalam tekanan dengan orang atasan. Tak payah nak banyak berfikir. Nak kerja rilex walaupun tak rilex, tapi still buat-buat rilex sebab sayang pada kerja.

Income sekadar cukup makan, hutang keliling pinggang sebab tak mampu beli cash. Nikmat harta yang dikumpul tak mampu untuk dirasai oleh generasi seterusnya. Kerana umur dah tua pun hutang masih tak langsai.

Begitulah keturunan seterusnya… orang Melayu akan terus mendoktrin anak-anak mereka belajar sampai masuk Universiti supaya keluar nanti dapat kerja makan gaji sampai pencen.

Orang Cina pula kerja sementara waktu hanya untuk cari pengalaman dan modal. Kemudian berhenti dan cari jalan untuk mula berniaga bermula dari bawah, keluar dari kepompong jadi kuli dan hidup bawah tekanan dengan arahan orang atasan(boss).

Berniaga sampai kaya raya, tak payah tunggu umur tua bersamaan dengan umur orang melayu duk tunggu waktu pencen. Harta dah bertimbun-timbun hingga 7 keturunan makan pun tak habis. Begitulah keturunan orang cina seterusnya…Berniaga dan terus berniaga...

*masih teringat lagi akan pejuang-pejuang melayu yang kononnya nak memboikot perniagaan bangsa Cina... bukan tak sokong. Tapi kalau nak boikot, konsisten lah... selamat berjaya mem-boikot barangan Cina... hahahaha... jangan cakap serupa Poyo je... Neskopi bukan lah pejuang rasis melayu yang taa'sub dengan perjuangan bangsa.


Source: HO
Khadijah Firdaus
Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

4 comments:

  1. sy pun x boikot, cuma sesetangah perniagaan sepatutnya perlu sokong Melayu, barulah melayu nak maju, bukan suruh boikot, tapi sokonglah perniagaan org Melayu.. :)

    ReplyDelete
  2. srtuju... kita pun sama tak boikot orang Islam punya perniagaan, cuma boikot orang melayu yang tak menjalankan Islam dalam perniagaan... yang ada jual arak, yang mendedah aurat... tu kita boikot... lagi2 terutamanya pada bulan puasa yang menjelang ni :D

    ReplyDelete