Tugas Sebenar Ibubapa Bukan Untuk Membesarkan Anak

02 July 2013

anak amanah dari Allah

Tugas sebenar Ibubapa bukan lah untuk membesarkan anak tetapi yang utama adalah mendidik anak itu dengan corak dan acuan mencontohi dan menuntun Rasulullah SAW. Ramai dari kalangan kita kalau tak ajar cara membesarkan anak tetap juga mampu belajar sendiri macammana cara untuk membesarkan anak, suap sana suap sini dah besar... Tetapi bukan semua Ibubapa yang mampu membesarkan anak ini mampu pula mendidik anak. Membesarkan anak telah lama dipraktikkan oleh semua makhluk termasuk lembu, ular, cicak, burung... tetapi haiwan adalah berbeza dengan manusia yang dikurniakan dengan akal dan hati terutamanya dalam aspek pendidikan anak-anak.

Ini gambar anak sulung saya sewaktu 'dikafankan' dalam satu kursus pengurusan jenazah yang kami buat secara tertutup sesama ahli keluarga. Entah kenapa, saya suka melihat gambar ini setiap kali saya rasa marah dan kecewa dengan sikap dia. Ia mengingatkan saya tentang tempoh masa yang masih berbaki untuk saya dan dia bersama. Gambar ini membantu saya supaya kembali mengingati tanggungjawab saya yang cukup penting dan genting.

Tanggungjawab ini terlalu besar. Adakah saya mampu mendidiknya menjadi hamba Allah yang benar atau saya akan tersasar? Masa berlalu, hari berganti hari. Semakin dia remaja dan dewasa, saya tau saya tak akan boleh mendapat masa kecilnya lagi.

Allahu Akbar. Lihatlah anak2 kita hari ini. Adakah kita sudah mula merotannya apabila dia tidak solat setelah berumur 10 tahun? Adakah kita sudah mula bertegas tentang tuntutan menutup aurat dan kewajipan lain yang dituntut agama? Adakah dia sudah lancar membaca al-Quran dan mula cuba memahami maknanya?

Lihat diri kita. Kita tau kita tak sebaik mana. Kita tau sebagai khalifah di bumi Allah ini tidak banyak yang sudah dapat kita sumbangkan untuk agama. Sebab itu, marilah kita sama2 bermohon agar Allah bantu kita untuk mendidik anak2 kita pula. Kalau kita tidak mampu menyumbang apa2..biarlah anak kita mampu menggalasnya.

Ya Allah.. Bantulah kami mendidik anak2 kami menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Terimalah kami menjadi ahli syurga-Mu dengan asbab sifat Maha Penyayang dan Maha Mengasihani Mu ya Rabbul Alamin..


Gambar dan cerita oleh: Bonda Nur
Khadijah Firdaus
Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

4 comments:

  1. Saya dh ada anak sorang, baru 6bulan ++
    Memang orang kata seronok ada anak tapi saya dah terasa betapa besarnya tanggungjawab untuk didik anak jd yg soleh..selalu saya terfikir, mampukah aku??

    Saya sedar anak cuma amanah dari Allah..dia bukan milik saya..bila-bila Allah akan ambil...
    Sementara Allah pinjamkan dia pada saya, saya harap saya dan suami mampu beri didikan yang terbaik pada dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah. moga Allah permudahkan urusan kita dan mengangkat bebanan kita. moga kita termasuk dalam mereka yang berusaha ke arah kebaikan yang diredhoi Allah.

      Delete