My Celcom Package Malaysia Broadband Plan

04 April 2013

celcom portawifi

Which broadband yang laju ? pantas, berbaloi dan murah ? Soalan yang sering bermain difikiran kita terutamanya bagi mereka yang buat pertama kali ingin memiliki package internet broadband. Disini neskopi ingin memperkenalkan Celcom PortaWifi yg comel, cantik dan kiut, macam bajet bagus je.. hahaha. Bagi yang terlepas siri pertama post ini boleh lah membaca My Celcom PortaWifi - Broadband Kami

Pakej Celcom PortaWifi didatangkan bersama dengan kit choke to USB car charger, USB 3-pin plug dan juga USB dongle 21Mbps (Huawei E355) yang juga boleh berfungsi sebagai tumbdrive / pendrive apabila dimasukkan micro memory card (MicroSD Card) kedalamnya.

celcom portawifi
cucuk kat choke pemanas

celcom portawifi
boleh terus dari usb

celcom portawifi
nak guna direct or nak guna sebagai wifi pun boleh

celcom broadband
3 pin plug sebagai hot spot, aicheh :)


Celcom portawifi boleh berfungsi sebagai portable hotspot apabila dipasangkan ke 3-pin plug, sebagai broadband single use apabila dipasangkan terus ke laptop/desktop atau boleh juga digunakan sebagai broadband wifi. Penggunaan Celcom portawifi ini boleh digunakan oleh 5 pengguna yang berbeza secara serentak dalam satu masa.

Spesifikasi Dongle Portawifi:
  • HUAWEI E355 HSPA+ USB Dongle Modem Router
  • Max Download 21.6Mbps / Max Upload 5.76Mbps
  • Connects 5 devices via Wi-Fi and 1 via USB interface

celcom broadband
control panel CPanel

celcom broadband
ada administrator, user name = admin, password = admin

celcom broadband
boleh tukar password


Celcom portawifi didatangkan bersama software installation yang telah siap terbina didalam dongle celcom. Anda hanya perlu akses masuk ke dalam drive dongle kemudian klik pada .exe file seterusnya mengikut arahan yang diberi.

Software yang tersedia bina ini penting untuk memberikan anda kawalan keatas dongle broadband samada untuk menukar password / kata laluan (password asal ada di cetak di bahagian dalam dongle, kena buka penutup - tertulis sebagai WiFi Key), memberikan nama baru bagi dongle anda, menghadkan akses gadjet lain, check / semak berapa banyak baki penggunaan kuota dsb.


celcom broadband
boleh semak kuota

celcom broadband
siap tunjuk level signal-3G tow..


Kami juga ada mengalami beberapa siri gangguan liputan terutamanya yang berkala pada jam 9pm dan 3am khasnya. Perkara ini tidaklah membimbangkan dan dapat diterima memandangkan kami pun menetap di hujung tebing liputan yang ada, orang kata sipi-sipi je-sikit lagi tak dapat.

Setelah menggunakan dongle ini selama 3 minggu, neskopi.com berpuashati dengan servis liputan yang disediakan dan neskopi mencadangkan agar mereka yang senasib dengan kami (tinggal dihujung liputan servis) mempertimbangkan untuk mendapatkan servis ini sebagai broadband pilihan.

Apa pun perancangan anda, jangan lupa untuk semak secara online liputan yang anda terima samada dari Yes, Wimax, Celcom, Maxis dan lain-lain.

Bagi yang sudah memiliki broadband, bagaimana pendapat anda mengenai tahap dan kualiti servis oleh pembekal broadband masing-masing?

My Celcom Package Malaysia Broadband Plan
Reviewed by NesKopi
on Apr 4 2013
Rating: 3.6
Khadijah Firdaus
Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

26 comments:

  1. kecil molek...sng ber wifi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kecik mudah nak pasang dalam kereta.. semua orang dalam kereta off mobile data dan pakai portawifi je... jika di bandar besar, lajunya berdesup seperti kuda berlari bawa pedati..hehe

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. Masa mula-mula pakai, sangat laju dan sangat memuaskan. Waktu itu, rasa melanggan Celcom Porta wifi ada satu keputusan yang bijak. TETAPI setelah bil bulan pertama dijelaskan, kelajuan menyusut dengan ketara sekali. Sekarang, lambat macam semut patah kaki, kekadang sangkut-sangkut dan ada kalanya terpaksa di 'off'kan peranti untuk mendapatkan liputan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu... masa awal2 je laju tapi masuk bulan kedua sanpai sekarang ni dah nak bulan ke 12 memang terpaksa hardreset iaitu dengan on off kan portawifi. baru stabil then tak berapa lama dia buat hal

      Delete
    2. maaf... ape url nye... sbb yg sye msuk xsme dgn screenshot di atas....

      Delete
  3. saya pakai portawifi baru 20 hari.. setakat ni takde masalah.. dongle saya sentiasa berwarna cyan.. jarang sekali berwarna hijau.. pernah jugak, tapi tak selalu.. pakai dalam kereta pun sama.. laju je..

    sekarang baru dapat bil pertama.. saya akan tengok betul ke apa yg Mohdzaidibasir cakapkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin juga adakena mengena dengan kawasan atau masa peakhour.. saya menetap di sungai buloh. uolls pengguna portawifi menetap dimana?

      Delete
  4. macam mana nak change password wifi ?
    sebab jiran sebelah rumah dah tau password sy! tolong

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak change password kena masuk dalam mobilewifi punya site yang telah diisi bersama dongle anda.. mungkin anda perlu install dahulu melalui dongle anda jika tiada ikon 'mobile wifi' di desktop

      Delete
  5. Sy nak tau.. Mcm mana cara nak semak kuota portawifi? Nak bukak link apa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama jugak jawapannya seperti diatas.anda boleh semak kuota penggunaan anda sehingga kini dengan memasuki site yang disediakan dalam dongle anda, iaitu 'mobile wifi'.. sila ligat ikon di desktop anda.

      p/s: penggunaan setiap bulan perlu direset untuk mendapatkan bacaan yang tepat pada bulan seterusnya. lecheh

      Delete
  6. Mana nak buat kalau usename dgn password yg telah di tukar kita lupa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. call center, berikan naka dan i/c semasa mendaftarkan portawifi.

      Delete
  7. maaf sy nk tnya, apa yg dimksdkn Celcom portawifi boleh berfungsi sebagai portable hotspot apabila dipasangkan ke 3-pin plug, sebagai broadband single use apabila dipasangkan terus ke laptop/desktop atau boleh juga digunakan sebagai broadband wifi. makna semasa portawifi ni dipsg di laptop ia blh set sama ada jd wifi atau single use, tp mcm nk set?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buka sahaja wifi gaget... cari nama hotspot dan connect. biasanya bila pasang di komputer, tak perlu on wifi di komputer. komputer akan detect portawifi ni sebagai dongle.

      Delete
  8. Salam. .saya nk tnya. .bru 1 bulan pkai. .tp line dh sgkot2. .time ujan ada lak lain. .knpew yew. .cm x ok jw clcom nya wifi. .

    ReplyDelete
  9. Salam nk tsaya baru je pakai,apabila kita connect kat pc,akan keluar cpanel, apabila login , keluar pula Username & Password ,nk Tanya kat username & pasword tu ...kena isi apa?

    ReplyDelete
  10. Kalau saya da lupa password, mcm mn nk reset back?

    ReplyDelete