25 Perkataan Yang Patut Anak Berusia 2 Tahun Tahu

09 April 2013

barisan hero sepupu sepapat


Artikel ni khas bagi mereka yang ada anak berusia 2 tahun. Persoalannya, apa yang ada dengan anak 2 tahun? tahukah anda anak kita yang berusia 2 tahun sepatutnya telah expert atau pakar dalam memahami dan menuturkan beberapa jumlah perkataan yang sama dengan kanak-kanak sebayanya?

Ni neskopi nak habaq, kebiasaannya kanak-kanak yang berusia lebih kurang 2 tahun akan memahami dan dapat menggunakan secara lisan beberapa perkataan umum. Satu kajian survey yang dilakukan ke atas ibu bapa di vancouver telah mendapati anak-anak mereka yang berusia diantara 2 tahun atau 24 bulan secara umumnya akan memahami dan bertutur dengan menggunakan 25 patah perkataan. 

Tujuan asal pakar yang menjalankan kajian ini adalah untuk menentukan ciri-ciri yang dapat dikenalpasti pada peringkat awal jika anak tersebut mempunyai masalah seperti kes pekak / deft, kes autism / autisma atau mungkin hyperactive / hiperaktif.

Professor Leslie Rescorla dari Pennsylvania mendapati jika seseorang kanak-kanak tidak menggunakan hampir kesemua daripada senarai perkataan tersebut, kemungkinan besar anak tersebut mengalamai lambat bercakap atau lewat dalam bertutur.

Mesti anda yang membaca sana nak tahu apa 25 perkataan yang sepatutnya anak anda tahu kan?

Di bawah adalah 25 senarai perkataan (juga maksud seerti) yang sepatutnya anak anda yang berusia 2 tahun sudah tahu;
  1. ibu, mak, mama
  2. bapa, ayah, abi
  3. baby, adik
  4. susu, air
  5. jus, sup
  6. hello, assalamuaalikum
  7. bola
  8. ya, yes, nak
  9. tak nak, no
  10. anjing
  11. kucing
  12. hidung
  13. mata
  14. pisang, epal
  15. biskut
  16. kereta, motor
  17. panas
  18. terima kasih
  19. mandi
  20. kasut
  21. topi, helmet, ketayap, songkok
  22. buku
  23. dah habis
  24. nak lagi
  25. babai, buhbye, assalamualaikum

Hah, kalau anak anda yang berusia 2 tahun tak reti lagi faham atau bertutur dengan majoriti perkataan-perkataan seperti yang diatas, anda boleh lah pergi ke klinik berhampiran untuk mendapatkan rawatan dengan kadar segera. kebiasaan kanak-kanak seperti ini akan diberikan temujanji untuk menjalani rehabilitasi seperti terapi pertuturan, terapi carakerja dan terapi anggota.

Jika anda ada idea perkataan-perkataan umum yang sepatutnya kanak-kanak tahu (tak tersenarai diatas), anda bolehlah tinggalkan komen dibawah.

Khadijah Firdaus
Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

9 comments:

  1. byk gak dah anak sy blh sebut dgn jelas... tapi blum 2 tahun.. nk bg ank cakap, kna byk komonikasi dgn dia..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah.. setuju dengan puan maria, stimulasi tu penting. mesti seronok dengan telatah anak yang dah petah bercakap. nak tanya, anak puan perempuan or lelaki?

    ReplyDelete
  3. bnyk dh boleh ckp..tambah lg..>lori,besar

    ReplyDelete
  4. Ank sy pon byk dah leh ckap/faham dgn perkataan2 diatas....cuma x penuh bila sebut..cth abah, dia akn sebut bah

    ReplyDelete
  5. Anak saya da 2 tahun 3 bulan dah boleh nyanyi lagu 'bangun pagi' siap tambah ayat sendiri kat belakang 'pergi sekolah suka hatimu' n ketawa terbahak2...dan bila saya majuk dia akan nyanyikankan lagu ibu...

    ReplyDelete