Ewww : Sensor D7000 Ku Yang Dirty

02 November 2012

Selama 3 tahun menggunakan DSLR, harini baru tergerak hati nak melihat sendiri betapa bersihnya tahap keadaan sensor Nikon D7000 yang tersayang ini. Bagi mereka yang ada DSLR dan tak tahu macammana nak kesan tahap kebersihan sensor anda, anda bolehlah menggunakan turutan teknik dibawah ini, sebelum itu pastikan anda ada lens yang telah terpasang pada body DSLR anda :D
tapawe


Barang yang diperlukan adalah : DSLR dan penutup Tupperware (putih)
  1. buka penutup lensa (lens cap)
  2. setkan body kamera anda pada mode M (manual) 
  3. setkan lens anda pada M (manual)
  4. setkan Apperture anda yang ade tanda F kepada f22 (dua puluh dua)
  5. halakan kamera anda pada dinding yang paling cerah ATAU pada langit cerah dan mendapat paling banyak cahaya (sebaiknya langit atau dinding plain)
  6. tutup bahagian depan lensa dengan penutup putih atau semi transparent seperti contoh gambar penutup tupperware seperti yang disebelah kanan.
  7. setkan Shutter Speed anda sehingga mendapat exposure yang seimbang seperti gambar Exposure Meter dibawah(kalau Overexpose sikit pun boleh juga)
  8. lepaskan shutter atau TEMBAK !!
    dalam viewfinder
    exposure settings
    Begini lah hasil yang didapati, kesan-kesan degil habuk dan mungkin bintik minyak yang melekat pada sensor DSLR. Bulatan-bulatan merah tu adalah tempat dimana habuk atau bintik minyak telah dikesan dan ditandakan. Enjoy !
bintik noda pada hasil gambar

Oleh disebabkan kotoran tersebut mungkin menyebabkan mimpi ngeri pada gambar-gambar yang akkan dihasilkan, malam ni nak order secara online sensor swab untuk menyahkan kesan degil yang melekat di sensor. Next InsyaAllah i will updates more berkenaan proses membersihkan sensor menggunakan sensor swab. Please subscribe :)

Khadijah Firdaus
Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

1 comment: