Carta 10 Orang Terkaya Duit dan Harta di Malaysia

30 March 2013

Kaya kaya kaya, semua orang bilang mahu kaya. Kaya apa, kaya nombor dan kaya harta. Okay, post ini bertujuan untuk mengenali orang yang paling kaya di Malaysia bagi tahun 2013 mengikut jumlah angka RM yang mereka miliki hasil dari jumlah aset termasuk lah aset niaga, persendirian, saham, bon dan lain-lain. Makin banyak angka, maka makin tinggi reputasi mereka menaiki takhta 10 orang terkaya di Malaysia.

Mereka ini bertanggungjawab dalam menentu-arah ekonomi Malaysia, kira mereka ini macam enjin pemacu ekonomi, enjin ini juga dikenali sebgai tycoon dikalangan peniaga antarabangsa. Kalau korang pernah main game SIM, tycoon tu dah macam memiliki sebahagian besar nilai aset sesebuah negara.

Mereka ini juga bertanggungjawab dalam hal-hal kenaikan sesebuah harga barangan samada kecil atau besar mengikut pada pemilikan mereka. Jom mari kita sergah agar dapat mengenali lebih dekat siapa insan yang terpilih ini.


1. Robert Kuok Hock Nien

Robert Kuok Hock Nien
(90 tahun), dilahirkan pada 6 Oktober 1923 di Johor Bahru, lulusan Bachelor of arts (Honours) Degree in Economics from University of Nottingham. Berkahwin kali kedua dan mempunyai seramai 8 orang anak. RK memiliki nilai asset sebanyak RM46.1 bilion meningkat sebanyak 0.88 peratus dari tahun 2012 daripada RM45.7 bilion-Banyak tow!. Pemilikan keatas syarikat Kerry Group, Kuok Grop, Shangri-La Hotels. Juga pernah dikenali sebagai ‘Raja Gula di Asia’ kerana mengawal 80% pasaran gula di Malaysia dengan hasil pengeluaran 1.5 million ton bersamaan dengan nilai 10% jumlah penduduk dunia. Pelaburan RK bukan sahaja terhad di Malaysia, malah di negara Singapore, Philiphine, Thailand, Indonesia, Fiji dan Australia dimana RK memilih Hong Kong sebagai pangkalan utama empayar perniagaan dia. Dia mendapat rankin yang ke-76 orang-orang kaya di dunia buat masa sekarang.
2. T Ananda Krishnan

T Ananda Krishnan
Berbangsa India dimana T adalah singkatan pada Tatparanandam. Tycoon Multimedia ini dilahirkan pada 1 April 1938; Brickfields, Kuala Lumpur yang kini telah berusia 75 tahun, Pemilikan aset sebanyak RM32.90 bilion keatas syarikat seperti Astro, MEASAT Global Bhd, oil & gas (Bumi Armada, Pexco) syarikat telekomunikasi Maxis, Aircel, Axis, Sri Lanka Telecom, Powertek, TGV Cinemas. Cuma satu persoalan mybabyahmad kepada beliau, kenapa broadband maxis menggunakan pendekatan pelik dimana ada meletakkan banyak kuota broadband bagi 2am-8am, dan sebahagian kecil kuota broadband pada masa yang lain. Mungkin mahu rakyat Malaysia mengubah masa tidur barangkali!
3. TS Teh Hong Piow

TS Teh Hong Piow
(ranking 223 orang terkaya dunia) dengan jumlah nilai asset sebanyak RM13.73 bilion, bertanggungjawab sebagai pengerusi Public Bank berhad di Malaysia yang kini berusia 73 tahun serta mempunyai 4 orang anak. Teh Hong Piow adalah seorang graduan degree di Unaccredited Pasific Western University.
4. Tan Sri Quek Leng Chan

Tan Sri Quek Leng Chan
telah berumur 62 tahun dengan pemilikan jumlah asset sebanyak RM 11.09 bilion hasil dari tugasan sebagai pengerusi Hong Leong Group, Hong Leong industries Berhad, hume industries, Guocoland (Malaysia) Berhad dan macam-mcam lagi. Banyak sangat lah nak senarai sini, orang kaya kan.
5. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary

Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary
adalah pengasas kepada AL-Bukhary Foundation. Dia kini dikenali sebagai RAJA GULA yang baru, selain itu dia juga dikenali kerana gemar membantu memberikan wang sumbangan kepada mereka yang memerlukan. Ada orang cakap dia ni asal keturunan Pakistan, Melayu, India, Mamak dan sebagainya. Aku sebagai Melayu sangat berbangga kerana ada juga orang Melayu (walau tidak dapat dipastikan dia Melayu) yang mencapai tahap yang membanggakan ini dengan pemilikan aset sebanyak RM10.6 bilion. Berumur 53 tahun dan hanya berkelulusan SPM. Dilahirkan di Alor Setar; Kedah pada tahun 1952 dan telah bernikah dengan Puan Sri Sharifah Zarah Al-Bukhary serta dikurniakan 7 orang anak. Pernah membantu ayah nya menguruskan perniagaan lembu sebelum mengalami kerugian teruk disebabkan penyakit kaki, tangan dan mulut pada lembu-lembu perniagaan. Dia giat berusaha lalu mengambil alih perniagaan dengan menjadi usahawan pembekal daging secara borong. Dia dikatakan memiliki perniagaan seperti MODENAS, DRB HICOM, GARDENIA, HONDA, Uni Aisa Insurance, PUSPAKOM, IPP yang menjual sumber letrik pada TNB dan banyak lagi! Allahua’lam.
6. TS Lee Shin Cheng

TS Lee Shin Cheng
Kini berumur 74 tahun. Pemilikan keatas syarikat minyak sawit dan getah IOI Group dan telah berjaya mengumpulkan aset kekayaan sebanyak RM10.56 bilion. IOI Group juga adalah pesaing terhebat ketika Tun Musa Hitam menjadi pengerusi Sime Darby pada tahun 2008. Mula membina empayar dan mengukir kejayaan demi kejayaan apabila berusia awal 40-an setelah usaha dia untuk membeli syarikat Dunlop Estate menjadi kenyataan pada tahun 1960.
7. Tan Sri Lim Kok Thay

Tan Sri Lim Kok Thay
Cucu Lim Goh Tong yang kini dikenali sebagai bapa judi, kasino, resort dan taman tema permainan dan hiburan. Pemilikan Syarikat Genting Group telah membuahkan beliau kekayaan dengan jumlah yang dapat dikenalpasti sebanyak RM8.12 bilion. Turut dibantu oleh Tun Mohammed Hanif bin Omar (bekas ketua polis Malaysia ke-4; 8 Jun 1974 hingga 15 Januari 1994) yang memegang jawatan timbalan pengerusi di syarikat Genting Group.
8. Puan Sri Lee Kim Hua

Puan Sri Lee Kim Hua
balu kepada Lim Goh Tong (Genting Group) yang telah meninggal dunia pada tahun 2007 dengan memiliki seramai 6 orang anak serta pemilikan aset kekayaan sebanyak RM7.23 bilion.
9. TS Tiong Hiew King

TS Tiong Hiew King
pengerusi eksekutif syarikat Rimbunan Hijau ini telah berusia 78 tahun dan menduduki tempat yang ke-840 sebagai orang terkaya dunia dengan pemilikan sebanyak RM6.35 bilion.
10. Ong Beng Seng

Ong Beng Seng
pemilikan aset sebanyak RM4.016 bilion dan memiliki syarikat Hotel Properties Ltd.




11. Tan Sri Azman Hashim pemilikan aset berjumlah RM3.84 bilion (Arab-Malaysian Corp)

12. Tan Sri Yeoh Tiong Lay pemilikan aset berjumlah RM3.467 bilion (YTL Group)

13. Datuk Mokhzani Mahathir pemilikan aset berjumlah RM2.669 bilion (SapuraKencana Petroleum)

14. Tan Sri Vincent Tan pemilikan aset berjumlah RM2.256 bilion (Berjaya Group)

15. Datuk Desmond Lim pemilikan aset berjumlah RM1.869 bilion (Pavilion REIT)

16. Datuk Lee Yeow Chor pemilikan aset berjumlah RM1.742.47 bilion (IOI Group)

17. Lee Yeow Seng pemilikan aset berjumlah RM1.699 bilion (IOI Group)

18. Tan Sri Lau Cho Kun pemilikan aset berjumlah RM1.697 bilion (Hap Seng Consolidated)

19. Datuk Shahril Shamsuddin pemilikan aset berjumlah RM1.64 bilion (Sapura Group)

20. Datuk Shahriman Shamsuddin pemilikan aset berjumlah RM1.64 bilion (Sapura Group)

Ramainya orang kaya di Malaysia. Bersyukur pada Allah itu yang paling utama dan tidak pula menjadikan duit sebagai berhala pada zaman moden ini.

Bahawa hanya Allah sahaja pemberi rezeki, bukan manusia, bukan jin, bukan bos, bukan pengarah, bukan makhluk, bukan suami, bukan anak. Kaya atau miskin bukan ukuran disisi Allah tetapi orang kaya yang bertaqwa lebih utama dari orang miskin yang bertaqwa. Allahua'lam.

Khadijah Firdaus
Superjo...Supermen...
Sudah baco...Harap komen...

9 comments:

  1. kau dah membantu aku buat assignment. thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama kembali...
      harap membantu orang lain yang memerlukan.

      Delete
  2. mohon share..ni blog saya
    http://parkingduit.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. credit link hidup back to this blog... tenkiu

      Delete
  3. Good sharing, Robert Kuok Hock Nien is an influential Malaysian Chinese businessman. According to Forbes his net worth is estimated to be around $10 billion on May 2008. Visit below page for Robert Kuok Hock Nien notes on the past sixty years:
    http://kidbuxblog.com/robert-kuok-hock-nien-notes-on-the-past-sixty-years/

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Kami Swasta Wang Antarabangsa Lender ini. Kami menawarkan pinjaman pada kadar yang sangat rendah sebanyak 2%. jika berminat sila hubungi kami melalui E-mel: eleazardiaz536@gmail.com untuk maklumat lanjut.
    Regards, Mr Eleazar

    ReplyDelete